Z900-RS serie
donderdag 27 mei 2021 Tags: merkclub
Kawasaki Z900RS serie |
Als merk met een bijzonder hoge emotionele betrokkenheid in de motorwereld, heeft Kawasaki op de Tokyo Motor Show van 2017 een nieuwe motor onthuld die de stijl en passie van zijn iconische Z1 Super Four 900 uit 1972 oproept.
Al maanden werd er volop gespeculeerd rond deze langverwachte motor. De nieuwe Z900 Retro Sport is een supermoderne motor met de stijlelementen van de legendarische Z1.
In 1972 zette de Z1 niet alleen Kawasaki definitief op de kaart, maar legde ook de basis voor
hi-performance motoren in het algemeen.
De stijlvolle motor is bijzonder hoogwaardig
afgewerkt en met veel liefde voor detail ontworpen. Eyecatcher is de prachtige ‘teardrop shaped tank’, bijna identiek aan die van de Z1. Het frame is geheel nieuw en ontworpen om een ideale rijpositie te
creëren en de slanke vorm van de tank te behouden. Het motorblok heeft koelvinnen op de cilinders voor een traditionele luchtgekoelde uitstraling.
De gegoten velgen hebben de look van klassieke spaakwielen. Qua geluid is uitgebreid onderzoek uitgevoerd om een perfect uitlaatgeluid te creëren, passend bij de reputatie en uitstraling van de Z900RS.
De ronde LED-koplamp en het ovale ontwerp van het LED-achterlicht zijn visueel vrijwel identiek aan het
origineel en zijn een eerbetoon aan de Z1. Ook de
moderne instrumentatie op het stuur van de motor lijkt op het origineel maar heeft als aanvulling een modern
multifunctioneel LCD -display.
Zowel het kleurenschema als het lettertype van de
badges zijn afgeleid van de Z1.
De Z900RS is een succesvolle mix van zowel het
verleden, het heden als de toekomst
Technologie
Net als de klassieke Z1 is de RS voorzien van een 900cc viercilinderblok. De motor heeft een fantastische balans tussen vermogen en
perfecte handling met veel koppel bij weinig toeren. De ontspannen rijhouding van de Z900RS draagt bij aan het gevoel van controle en comfort onder alle rijomstandigheden. De Z900RS is voorzien van de modernste technologie zoals; Traction Control (KTRC), verschillende rijmodi en een vederlichte assisted slipperclutch. Radiaal gemonteerde remklauwen zorgen hiernaast voor optimale remprestaties.
De Z900RS maakte zijn internationale debuut op de Tokyo Motor Show op 25 oktober 2017; een nieuw opwindend hoofdstuk in de rijke Z-historie voor Kawasaki!
De spirit van een legende uit de jaren '70 – de ultiem coole Kawasaki Z1 - vind je terug in de nieuwe Z900RS.
Throu Spirit
Met een naadloze mix van Z1-geïnspireerde stylingelementen en modern vakmanschap - van de iconische druppelvormige brandstoftank tot het innovatieve ovale LED-achterlicht - biedt de Z900RS tijdloze looks met een voortreffelijke aandacht voor detail en een uitstekende pasvorm en afwerking die resulteert in een zeer hoogwaardige uitstraling.
Motorblok en uitlaat
Eenvoudig, overzichtelijk motorontwerp Bij een naked bike is de motor een belangrijk stylingelement en met zijn eenvoudige, overzichtelijke ontwerp draagt de motor bij aan de aanwezigheid van de Z900RS.
Zorgvuldig overwogen uitlaatvorm,
constructie, materiaal en afwerking Bij het ontwerpen van het uitlaatsysteem werden meer dan 20 variaties overwogen alvorens tot het uiteindelijke ontwerp te komen, een die de aanwezigheid van de In-Line Four-motor benadrukt.
Gegoten wielen & Teardrop Tank
Spaakwielen
Originele gegoten wielen hebben platte spaken die zijn ontworpen om eruit te zien als klassieke spaakwielen.
Iconische Teardrop Tank
Het middelpunt van het ontwerp van de Z900RS, de prachtige traanbrandstoftank die doet denken aan de Z1
Dual-Dial instrumentatie met multifunctionele LCD
Analoge snelheidsmeter en toerenteller wijzerplaten worden aangevuld met een multifunctioneel LCD-scherm, dat retro-look combineert met moderne functionaliteit.
Het LCD-scherm heeft een gemakkelijk te lezen, negatief (witte letters op een zwarte achtergrond) display. Kogelvormige wijzerplaten zijn een passend tintje voor een retro sportmodel, terwijl een spindel afwerking op de wijzerplaten bijdraagt aan hun hoogwaardige ontwerp.
Z900 RS & Z900RS Café |
ZR900-C & ZR900E Café uitvoering |
Type motor |
Vloeistofgekoelde, 4-cilinder 4-takt lijnmotor |
Cilinderinhoud (cm3) |
948 cm³ |
Boring x Slag |
73,4 x 56 mm |
Compressieverhouding |
10.8:1 |
Kleppensysteem |
DOHC, 16 kleppen |
Brandstofsysteem |
Brandstofinjectie: Ø 36 mm x 4 met hulp gasklep |
Start systeem |
Elektrisch |
Smering |
Geforceerde smering, wet sump |
Type frame |
Trellis frame, hoogwaardig staal |
Spoor |
98 mm |
Veerweg voor / achter |
120 mm / 140 mm |
Band, voor /achter |
120/70ZR17 M/C (58W) / 180/55ZR17 M/C (73W) |
L x B x H |
2.100 x 865 (café 845mm.) x 1.150 mm (café 1190 mm.) |
Wielbasis / Grondspeling |
1.470 mm / 130 mm |
Zithoogte / liter Brandstof |
835 mm (café 820mm.) / 17 liter |
Rijklaar gewicht |
215 kg (Café uitvoering 216) |
Maximum vermogen |
82 kW {111 PK} / 8.500 tpm |
Maximum koppel |
98,5 N•m {10 kgf•m} / 6.500 tpm |
Transmissie |
6 versnellingen |
Eindaandrijving |
Gesloten ketting |
Remmen, voor |
Dubbele semi-zwevende 300 mm remschijven. Remklauw: Duaal radiaal gemonteerd, 4 zuigers tegenover elkaar |
Remmen, achter |
Enkele 250 mm remschijf. Remklauw: Enkele zuiger |
Vering, voor |
41 mm omgekeerde voorvork met uitgaande en compressie demping en instelbare veervoorspanning |
Vering, achter |
Horizontale Back-link, gas gevulde cilinder met uitgaande demping en instelbare veervoorspanning |
Throu Spirit
Met een naadloze mix van Z1-geïnspireerde stylingelementen en modern vakmanschap - van de iconische druppelvormige brandstoftank tot het innovatieve ovale LED-achterlicht - biedt de Z900RS tijdloze looks met een voortreffelijke aandacht voor detail en een uitstekende pasvorm en afwerking die resulteert in een zeer hoogwaardige uitstraling.
Motorblok en uitlaat
Eenvoudig, overzichtelijk motorontwerp Bij een naked bike is de motor een belangrijk stylingelement en met zijn eenvoudige, overzichtelijke ontwerp draagt de motor bij aan de aanwezigheid van de Z900RS.
Zorgvuldig overwogen uitlaatvorm,
constructie, materiaal en afwerking Bij het ontwerpen van het uitlaatsysteem werden meer dan 20 variaties overwogen alvorens tot het uiteindelijke ontwerp te komen, een die de aanwezigheid van de In-Line Four-motor benadrukt.
Gegoten wielen & Teardrop Tank
Spaakwielen
Originele gegoten wielen hebben platte spaken die zijn ontworpen om eruit te zien als klassieke spaakwielen.
Iconische Teardrop Tank
Het middelpunt van het ontwerp van de Z900RS, de prachtige traanbrandstoftank die doet denken aan de Z1
Dual-Dial instrumentatie met multifunctionele LCD
Analoge snelheidsmeter en toerenteller wijzerplaten worden aangevuld met een multifunctioneel LCD-scherm, dat retro-look combineert met moderne functionaliteit.
Het LCD-scherm heeft een gemakkelijk te lezen, negatief (witte letters op een zwarte achtergrond) display. Kogelvormige wijzerplaten zijn een passend tintje voor een retro sportmodel, terwijl een spindel afwerking op de wijzerplaten bijdraagt aan hun hoogwaardige ontwerp.
Z1-geïnspireerde Duck tail en led-achterlicht
Het vloeiende ontwerp van de Duck tail is geïnspireerd op de Duck tail van de Z1.
Ronde LED-koplamp. Een mix van retro en moderne ontwerpen, de grote ø170 mm LED-koplamp werpt een helder, wit licht voor een geweldig nachtzicht.
KRACHT
STERKE, Soepele IN-LINE VIER MOTOR
Zoals de Z1 heeft de Z900RS een 948cc in line vier motorconfiguratie.
Die inerentieel een groot evenwicht is van vermogen en beheersbaarheid. Afstellen van focusen op het lage middenbereik. Revs gebouwd op een gemeten, maar zeer bepaalde manier, geeft de rider een gevoel van verbinding tussen gas en achterwiel.
KTRC (Kawasaki TRaction Control)
De Z900RS draagt bij aan herzorging van de rijder en is uitgerust met het geavanceerde Kawasaki rider– ondersteuningstechnologie. KTRC kenmerkt tweemodi die een ruim bereik van rijcondities behalen, die een verbeterde Sport rijprestaties of gemoedrust bieden om met vertrouwen over slippervlakken te kunnen rijden. Rijders kunnen dit systeem uitschakelen
Assist & slipper koppeling
Race geïnspireerde koppel technologie biedt een veel lichter gevoel aan de hendel en een terugkoppelbeperkende funcie die helpt achterwiel hop te voorkomen bij downdhifting.
Radiaal gemonteerde voorremmen
Vooraan worden ø300 mm remschijven (effectieve diameter: ø267 mm) vastgehouden door tegenover elkaar geplaatste radiaal gemonteerde monobloc remklauwen met 4 zuigers.
De monobloc -remklauwen vooraan bieden een stevige eerste aanraking, het niveau van de remkracht is zeer eenvoudig te controleren en de algehele remprestaties zijn uitstekend. De machinaal bewerkte monobloc-remklauwen zijn voorzien van een alumiet coating en zijn lasergeëtst met een Kawasaki-logo, wat bijdraagt aan de hoogwaardige sportieve looks van de fiets.
Radiale pomp
De hoofdremcilinder met radiale pomp draagt ook bij aan de uitstekende controle en het gevoel van de remklauwen. Voor extra remzekerheid is ABS een standaardfunctie op de Z900RS.
Lichtgewicht Trellis Frame
Als aanvulling op een licht totaalgewicht (merkbaar zodra de fiets van de zijstandaard wordt getild), werden de stijfheid van het frame en de afstemming van de chassisgeometrie geselecteerd voor een lichte, natuurlijke wegligging. Net als de motor reageert het chassis voorspelbaar op de input van de rijder en gaat het zonder weerstand waar de rijder heen wil. In overeenstemming met het karakter van een retro sportmodel is de houding van de Z900RS minder voorwaarts gericht dan de Z900.
Kawasaki getuned uitlaatgeluid
Hoewel Kawasaki In-Line Four-motoren historisch bekend staan om hun geweldig klinkende uitlaten, is dit de eerste keer dat Kawasaki geluidsonderzoek heeft gedaan om de ideale uitlaatgeluid van een model te creëren. Ontworpen om de reactie van de rijder op te wekken, was de geluidsafstemming gericht op het eerste gebrul van de motor tot leven, stationair en rijden op lage snelheid waar de rijder het beste kan genieten van het diepe gerommel van de uitlaat.
Z900-RS Café uitvoering
Naast het standaard Z900RS model is er ook een speciaal café-racer-achtig model verkrijgbaar,
die de rijders een tweede manier biedt om te genieten van het rijke vintage motorfietsleven van een retro -sportmodel.
De Z900RS CAFE is voorzien van een Stuurkuipje; zwart cafe-racer (Drop Style) stuur, een eigen unieke zadel; originele kleuren en striping.
Kenmerken die uniek zijn voor de Z900RS CAFE zijn onder meer:
- Café -Racer- Stuurkuipje
- Zwart (drop-style) stuur
- Café Racer- zadel (zithoogte valt tussen het ERGO-FIT
hoge en lage zadel)
- Geborstelde afwerking van de geluiddemper
- Originele kleur stelling en striping.
De verschillen tussen de jaargangen, zoals wijzigingen, kleuren en prijzen.
ZR900-CJF 2018 Model met ABS Systeem. 2- Metallic Spark Black. 3- Metallic Matte Covert Green / Flat Ebony Verkocht voor: |
2- Metallic Spark Black. 3- Metallic Matte Covert Green / Flat Ebony Verkocht voor: |
2- Metallic Graphite Gray. 3- Metallic Diablo Black. Verkocht voor: |
Verkocht voor: |
Verkocht voor: 13.499,- . |
Verkocht voor: 13.599,- . |