Zed 650 serie

KS29

De Z650 (Serie)





  De bedoeling van de ontwerper Gyoichi Inamura was om een motorfiets te bouwen, die niet te groot en niet te zwaar moest zijn en toch de capaciteit in zich moest hebben om sportief gebruikt te kunnen worden, evenals lange afstanden.
Kawasaki vond bovendien dat het vermogen van deze fiets minimaal 60 pk. moest bedragen!
In Londen vond de première plaats en de wereldpers kon op het circuit van Ingliston met de machines kennis maken.

Ze werd indertijd aangekondigd als een motor die de indrukwekkende prestaties van de 500 en de 750 cc. drie cilinders tweetakt combineert met de souplesse van de Kawasaki Z900.
Door het vier in twee uitlaatsysteem denkt men in eerste instantie aan de Z750 evenals de markante cilinderkop.
Het motorblok lijkt op een verkleinde versie van de Z900 maar de fabriek claimde dat het om een totaal nieuw concept ging. De Z900 heeft een opgebouwde krukas met rollagers.
De Z650 heeft een gesmede krukas uit een stuk, die op glijlagers loopt. De vervaardiging van zo'n krukas is eenvoudiger en de mechanische geluiden worden beter onderdrukt. De primaire transmissie van de Z900 wordt verzorgd door een vertanding op een van de krukwangen, die rechtstreeks in aangrijping is met de vertanding op het koppelingshuis.
Bij de Z650 is de kracht overbrenging van de krukas naar de koppeling principieel verschillend. Achter de krukas ligt een tussenas, die via een morseketting word aangedreven, vanaf een tand wiel op het midden van de krukas.
Een tandwiel op het eind van deze tussen as drijft de koppeling aan.
Door deze constructie kan men het koppelingshuis demonteren zonder het carter te splijten. Wat bij de Z900 niet mogelijk was. De morse ketting is minder lawaaiig dan een tandwiel overbrenging en vergt minder nauwe toleranties in het maken ervan.
Zowel in de tussen as als in het koppelingshuis bevind zich een transmissieschokbreker met rubberelementen.
Een stel rubberen blokken in de achternaaf dempt de laatste schokken aan het eind van de transmissie. Het instellen van de klepspeling gebeurd door middel van hoedjes op de klepstelen, binnenin de glijbussen.
Een nadeel ervan is dat voor het verwisselen van deze hoedjes de nokkenassen gedemonteerd moeten worden. De reden van deze constructie was het terugbrengen van het mechanische geluid van de kleppentrein.
De klepzittingen zijn gemaakt van een hard gesinterd materiaal waardoor loodvrije benzine kan worden getankt. Ook de Z650 is uitgerust met een positieve carter ventilatie waarbij de overdruk wordt afgevoerd in het luchtfilter, deze carterdampen worden dus in de motor verbrand.
Waardoor de emissie van koolwaterstoffen flink daalt met ca. 40%.
De vijf versnellingsbak van de Z650 is dezelfde, die ook in de Z750 tweecilinder gemonteerd werd.
Het uitlaatsysteem is van het vier-in-twee type voorzien van een balanspijp onder het motorblok, voor een betere stromings-karakteristiek, voor een sterkere en een zuinigere motor aldus ir. Inamura.
Het blok hangt in een dubbel wiegframe, buiten de vloeiende lijnen van tank, zijpanelen en zadel, heeft deze motor ook het typische Kawasaki kontje.
Contactslot, stuurslot en afsluitbare buddyseat worden allemaal bediend door dezelfde sleutel.
De Z650 is ook uitgerust met een starter lock out systeem, dit wil zeggen dat het koppelingshandel ingetrokken moet worden voordat de elektrische starter aan het werk gezet kan worden.

De veranderingen:

De B2 had in plaats van de messing bussen aan het uiteinde van de achterbrug nu naaldlagers, andere carburateurs en een vacuüm benzinekraan, er zat nu een H4 koplamp in. Veder was de hoofdremcilinder vernieuwd en de remklauwen zaten nu achter de voorpoten Ook heeft de B2 dubbele remschijven in het voor wiel, de machine had nu hazard (alarm) lichten. En de dynamo is verbeterd.

Van de B3 was de grootste verandering buiten de kleuren om dat er een automatische nokkenaskettingspanner op gekomen was.
De emblemen op de tank zijn gewijzigd en op de zijschilden zijn nu niet meer verzonken en met grote Z uitgevoerd.

De C1- serie was feitelijk een
aangepaste B.model.
De stripping was anders, er zitten ook alarmlichten op en er zitten gietwielen in, dubbele schijfremmen voor, de trommel is hier vervangen voor een remschijf in het achterwiel.


De C2 had nieuwe carburateurs en net als de B2 een vacuüm benzinekraan evenals dat er nu naaldlagers in de achterbrug zaten etc.

De C3  had geen grootse veranderingen ondergaan.

De C4 had ook geen veranderingen ondergaan.


De D serie (SR) was eigenlijk voor de Amerikaanse markt bedoeld, en verschilde van de gewone, Z650 door een vlakke hoekiger tank van maar 14,3 liter inhoud, en een hoger stuur, andere wielen (voor 2.50H19 en achter 130/90H16), een uitlaatsysteem waarvan de twee middelste bochten, gekruist liepen, een ander zadel en mede door dit laatste geen kontje zoals men van Kawasaki gewend was.
De zithoogte bedroeg maar 77 cm, ondanks dat de veerweg achter met 1 cm. verhoogd was.
Het blok had iets minder kracht wat waarschijnlijk aan het andere uitlaat systeem moest liggen, omdat het blok dezelfde was als die van de B en C serie, onveranderd dus. Het frame was door een langere naloop beter afgestemd op het rechtdoorwerk. En was niet voorzien van een H4 lamp, had echter wel een tankcontrole lampje in de chromen toeren tellerhuis zitten.

En was veder nog voorzien van een schakelaar op de zijstandaard die bij een uitgeklapte jiffy de ontsteking onderbrak.

De D2 was voorzien van een automatische nokkenas kettingspanner. In de remschijven zaten nu gaten voor een betere remwerking bij nat weer.
De D3. serie bleef op de kleur en striping na ongewijzigd.

De D4 had transistor ontsteking, de kickstarter was verdwenen en had een ander tellerhuis.

De einddempers van het uitlaatsysteem hadden een andere vorm gekregen

De E serie was bedoeld als Amerikaans sport model en af geleid van de D serie.
Had voor een enkele remschijf en achter een trommelrem en een chromen teller behuizing,
geen hand greep achter het zadel.

De F1 was een gemodificeerde B, was uitgerust met sterwielen, een enkele schijf voor en een trommelrem achter. Ook zat er een automatische nokkenas kettingspanner op.

De F2 had een dubbele schijf voor, transistor ontsteking en de kickstarter was verdwenen.
Nieuwe teller behuizing en gewijzigde achterschokbrekers. En einddempers.

De F3 heeft een lucht ondersteunde voorvork, vacuüm carburateurs, gewijzigd zadel en andere bedienings instrumenten aan het stuur vormen de grootste wijzigingen

De F4 is op de kleurstelling en stripping gelijk aan de F3.

De H1 (CSR) custom utvoering met veel chroom; gespaakte wielen, trommelrem achter, een schijf voor, getrapt zadel en pull back stuur.

De H2 heeft transistor ontsteking, luchtondersteunde voorvork en
verder had dit model megatone uitlaten.

De H3 had nu sterwielen, andere banden en een andere hoeveelheid olie in de vorkpoten.


Verder hebben de B, C en F serie een 16,8 litertank de D en E serie een 14 liter tank en de H serie moet het met 12,4 liter doen.
Ook de B, C en F serie hebben een totale lengte van 1420 mm, de E meet 1430 mm de D serie 1435 mm en de H serie 1445 mm.
Ook zijn de B, C, F en H series met een 3,25x19 voorband utgerust en de Den E serie met een 3.50x19 voorband.
Achter hebben de B, C EN F series een 4.00x18 en de D, E en H series een 130/90-16 achterband.

Ook zijn er nog speciale series gemaakt van de Z650:

De LTD
Ook is er nog een serie van twee honderd stuks gemaakt (verbouwd) in Duitsland, ten behoeve van een Z650 cup.( Dit om de Z650 wat beter te promoten in Duitsland waar de verkoop van dit model, niet de verwachtingen haalde die men voor ogen had)
Dit model bestaan uit een gemodificeerde Z650-c model met Ronal gietwielen; volle kuip
Magura clip ons, kunstof voor spatbord, gewijzigde zijkapjes, voor remschijven van het B model en achter een Ronal schijf met een rem cilinder van een Z750-B model, 26 liter tank, sportzitje en H4 koplamp. Dit model werd geleverd in kawasaki groen.
Overigens de Kawa 650 cup heeft maar een jaar bestaan.

Kawasaki Nederland heeft ook een onbekend aantal Z650’s  aangepast.
Deze blijken door middel van aangepast spuitwerk beter verkoopbaar te zijn geweest.
Ze zijn zwart gespoten met een gouden bies. Volgens mij zijn het B1 & B2 modellen.
Aantallen aangepaste, zijn mij niet bekend.

Kawasaki Nederland heeft dit ook gedaan met een aantal Z1R en.

Kawasaki Amerika had ook weer een aantal andere kleurstellingen.
Waarvan er een enkeling via de grijze import hier is beland.

Dit was zo'n beetje een opsomming van de grootste veranderingen die de diverse series ondergingen door de jaren.   

Identificatie:

Model

Jaar

Blok nr.

Frame nr.

B1

1977

KZ650BE000001
* KZ650BE007860

KZ650B-000001.
KZ650B-500001.

B2

1978

KZ650BE046001
* KZ650BE046873

KZ650B-027501.
KZ650B-508016

B3

1979

KZ650BE092001

KZ650B-046201

C1

1977

KZ650BE017852

KZ650C-000001

C2

1978

KZ650BE043950

KZ650C-010001

C3

1979

KZ650BE092001

KZ650C-022801

C4

1980

KZ650BE114501

KZ650C-033032

D1

1978

KZ650DE000001

KZ650D-000001

D2

1979

KZ650DE010601

KZ650D-010601

D3

1980

KZ650DE026001

KZ650D-026001

D4

1981

KZ650DE033101

KZ650D-028101

E1

1980

KZ650DE026001

KZ650E-000001

F1

1980

KZ650BE114501

KZ650F-000001

F2

1980

KZ650BE124501

KZ650F-007201

F3

1982

KZ650BE129201

KZ650F-012401

F4

1983

KZ650BE131101

KZ650F-014301

H1

1981

KZ650DE033101

JKAKZEH1BA-00001

H2

1982

KZ650DE046701

JKAKZEH1CA-12601

H3

1983

KZ650DE051401

JKAKZEH1DA-17301



Jaar.

Type.

Gewicht.

Kleuren.

Prijs.

1977.

B1

220 kg.

Candy Super Red /
Candy Emerald Green

 

1978.

 

B2

220 kg.

Luminious Dark Bleu /
Luminious Burnt Red.

 

1979

B3

220 kg.

Candy Emerald Green /
Candy Persimmon Red

 

1980

B4

220 kg.

 

 

1977

C1

220 kg.

Metallic Regal Bleu /
Moondust Silver

 

1978

C2

220 kg.

Metallic Stardust Silver

 

1979

C3

220 kg.

Luminious Dark Blue

 

1980

C4

220 kg.

Candy Persimmon Red /
Black Pearl

 

1978

D1

214,3 kg.

Candy Persimmon Red

 

1979

D2

214,3 kg.

Candy Persimmon Red /
Midnight Blue

 

1980

D3

214,3 kg.

Midnight Blue /
Metallic Regal Bleu

 

1981

D4

214,3 kg.

Sundance Blue /
Luminious Wine Red

 

1980

E1

236 kg.

Candy Persimmon Red /
Black Pearl

 

1980

F1

214 kg.

Luminious Dark Bleu /
Candy Persimmon Red /
Candy Emerald Green

 

1981

F2

209 kg.

Luminious Navy Bleu /
Luminious Ruby Red /
Candy Light Green

 

1982

F3

209 kg.

Luminious Passsion Red /
Ebony

 

1983

F4

209 kg.

Galaxy Silver /
Candy Wine Red

 

1981

H1

210 kg.

Surdundance Blue

 

1982

H2

210 kg.

Surdundance Bleu /
Ebony

 

1983

H3

210 kg.

Ebony /
Luminious Red

 

 

D, Staat voor Z650-SR
E , Staat voor Z650-LTD
H, Staat voor Z650-CSR

Tot zover de Zed 650 serie.

Deel via: