ZX7-R Serie

zx sticker 600x398

ZX-7R Serie.

Eind 1995. De ZXR750R is alweer vanaf 1993 in productie, Kawasaki komt met een geheel vernieuwde
Supersport en geeft deze de naam ZX-7R.
Kawasaki heeft geen makkelijke klus, z’n voorganger is al wereld kampioen bij het WK Superbike geweest.






Kawasaki schreef in 1996:

Een Volbloed racer.
Wie bied de enthousiaste sportrijder het absolute summum op het gebied van viercilinder technologie?
Kawasaki Natuurlijk! Niet voor niets domineerde het merk jarenlang de 750 cc Superbike klasse met haar oppermachtige race machines. En zoals je van Kawasaki kunt verwachten, is de Ninja ZX-7R daar een rechtstreek afstammeling van !
Dergelijke machines maken van een goede rijder een betere rijder. Realiseer je darbij, dat deze twee machines helemaal volgestouwd zijn met de beste race componenten, die e te krijgen zijn.
Een korte slag motor die bij alle toerentallen vlijmscherp op je gashand reageert, een ingenieus Twin Ram Air inlaat systeem, een totaal instelbaar frame geometrie  en verings-karakters  en … fenomenale 6 zuiger remklauwen op de voorschijven! De Ninja ZX-7R en de Ninja ZX-7RR zijn doel bewust ontworpen om alles en iedereen het nakijken te geven. Typisch Kawasaki….

Pole Position.
Voor de H.H. coureurs en enkele fortuinlijke straatrijders is er de Ninja ZX-7”RR”, die door de torpassing van specifieke tunings-items een ongekend race potentieel biedt. Om te beginnen de volledig verstelbare frame geometrie. Aan de voorzijde kan de balhoofdhoek en dus de naloop versteld worden middels excentrische lagers op de lichtgewicht stuurpen. Voor maximale tractie van de enorme 190/50 radiaalband kun je de achterbrug eveneens met excentrische verstelling aan je eisen aanpassen. En de lijst is nog veel langer. Wat denk je van een Close-ratio versnellingsbak ; een verzwaarde koppeling de schitterende set 41 mm.  Valstroom race carburateurs met platte schuiven ; of dat kleine lichtgewicht subframe waarop het aerodynamische racezitje vastzit. En vergeet de die ongelofelijke zeszuiger remklauwen op de voorzijde niet! Goed voor werkelijk Superbike spektakel. Rest de vraag: ben jij al klaar voor zoveel techniek ? 

Het verlangen
Kawasaki’s Ninja ZX-7R verlegt de grenzen van het motorrijplezier. Kijk eens naar dat schitterende motorblok met z’n dubbele bovenliggende nokkenassen en 16 direct bediende kleppen. Hoogtoerig, maar door z’n  ultra korte slag juist zeer betrouwbaar. Dubbel  uitgevoerd Twin Ram Air inlaatsysteem. Kaarsrechte inlaat kanalen. “Centre Pull” gaskabel bediening. En een geavanceerd smeersysteem om alles geolied te laten verlopen. Het Brute geweld van de motor wordt in bedwang gehouden door het stijve aluminium  Perimeter frame met die enorme achterbrug. Aan de voorzijde een geheel instelbare UPSD– voorvork met 43mm. Poten  en aan de achterzijde een Uni-Track achterschokbreker met Apart reservoir.

Model

ZX-750-P1   (ZX-7R)

Motor type.

4 takt , vloeistofgekoelde 4-cilinder in lijn.

Cilinderinhoud.

748cm³.

Boring x slag.

73,0 x 44,7mm.

Compressieverhouding.

11,5 :1.

Klepbediening.

DOHC 16 kleppen.

Carburateurs.

Keihin CVKD38 x 4.

Ontsteking.

Digitaal.

Starter.

Elektrisch.

Versnellingsbak.

6 versnellingen met neutraalvinder.

Frame type.

Perimeter geperst aluminium.

Balhoofdhoek / naloop.

25°/99mm.

Vering voor.

43mm. upside-down cartridge vork.

8 standen in- en 12 standen uitgaand verstelbaar.

Vering achter.

Uni-Trak Monodemper gas gedempt , 20 standen ingaand en 4 standen uitgaand gedempt.

Veerweg voor/ achter.

120mm. 130mm.

Banden, voor / achter.

120/70 ZR17 en 190/50 ZR17 Radiaal.

Remmen, voor.

Dubbele schijven met zeszuiger Tokico remtangen.

Remmen achter.

Enkele schijf met enkele Tokico remtang.

L x B x H.

2.090 x 740 x 1.130mm.

Wielbasis.

1.435mm.

Zithoogte.

790mm.

Inhoud brandstoftank.

18 liter.

Drooggewicht.

203 kg.

Pk’s / Koppel.

122 pk bij 11.800 OPM.

 


Krachtige Zeszuiger remklauwen op de voorschijven zorgen voor een fenomenale vertraging. Kortom : zoek je absoluut de beste 750cc sportfiets, dan staat de Ninja ZX-7R.

 

  1. Het Twin Ram Air systeem voert de lucht aan door twee enorme inlaatopeningen en perst bij hogere

snelheden ver volgens de koele, 'gecomprimeerde'  rijwind de·cilinders in voor ongeëvenaar de  motorprestaties. Het agressieve uiterlijk van de ZX-7R  wordt versterkt door de slank vormgegeven  kuip die de lucht rond de bestuurder  leidt, waardoor  een optimale aerodynamische stroming ontstaat

 

  1. De lichtgewicht, door de racerij geïnspireerde bedieningsinstrumenten bestaan o.a. uit een makkelijk af leesbare snelheidsmeter, toerenteller en koelvloeistof temperatuurmeter.  Een instelbare dagteller registreert dagelijks het aantal kilometers.

 

  1. de 16-kleps motor heeft een ultra korte slag met een 73X 44.7 mm boring/slag voor ongeëvenaarde hoge toeren. Een compacte verbrandingskamer en hoge verbrandingsgraad worden mede mogelijk gemaakt door de scherpe klephoek van 25°. Het lage vliegwier gewicht zorgt bovendien voor direct oppakken

 

  1. Een kwartet van Keihin •s CVKD 38 carburateurs,

welke onder een zeer steile hoek van 50°zijn  geplaatst,  levert via  rechte inlaatkanalen een precies afgepaste hoeveelheid brandstof/lucht af aan de cilinders .
Hierdoor wordt een optimale vulling  gerealiseerd.

 

  1. De zware 6-zuiger remklauwen hebben een krachtige grip op de semi-zwevende remschijven.
    Met als resultaat ongekende remprestaties en optimaal remgevoel

 

  1. De remklauw achter is direct op de achterbrug bevestigd.
    Hierdoor is een separate reactiestang niet nodig.
  2. Het vrijstromend 4-2-1 uitlaatsysteen1is voor zien van een grote volumedemper, specifiek ontwikkeld voor maximale prestaties over het gehele toerengebied.

 

  1. De lichtgewicht race-stijl buddy laat de rijder in een ideale positie plaatsnemen. Er is zelfs ruimte voor een passagier, om het ultieme Ninja-gevoel te kunnen delen.

    ZX-750-N1 (ZX-7RR)
    De vervanger van de ZXR 750R. 
    (De echte circuit versie was natuurlijk de RR versie) Dus de ZX-7R moest ook de race versie hebben, en die kwam ook in 1996 als ZX-7RR.

Ziet er uit als gewone ZX-7 maar heeft een herzien frame, speciale race versnellingsbak,
aluminium benzinetank, lichtgewicht achterframe met bijpassend polyester solozitje,
verstelbaar balhoofd en achterbrug.

Model

ZX-750-N1   (ZX-7RR )

Carburateurs.

Keihin FVKD41 x 4.

Versnellingsbak.

Closeratio 6 versnellingen. 

Balhoofdhoek / naloop.

25°/99mm.

Vering voor.

43mm. upside-down cartridge vork.

Voorvering  28 standen in-en 18 standen uitgaand instelbaar. 

Vering achter.

Uni-Trak Monodemper gas gedempt , 20 standen in-en 18 standen uitgaand instelbaar. 

Remmen, voor.

Dubbele schijven met zeszuiger Nissin remtangen.

Remmen achter.

Enkele schijf met een twee zuiger remtang.

Wielbasis.

1.420mm.

Drooggewicht.

200 kg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





Kenmerken van en de verschillen tussen jaargangen van de Modellen.

1996 ZX750-N1(ZX-7RR)
Wijzigingen:
Geleverd in de kleur : Lime green

Beginnend bij het frame nummer :ZX750N-000501

Dit model is verkocht in Nederland voor Fl 33.098,- 

1997 ZX750-N2 (ZX-7RR)
Wijzigingen:

Geleverd in de kleur : Lime green

Beginnend bij het frame nummer: ZX750N-001501

Dit model is verkocht in Nederland voor Fl 33.098,- 

Kenmerken van en de verschillen tussen jaargangen van de Modellen.

1996 ZX-750-P1 (ZX-7R)
Wijzigingen:

Geleverd in de kleuren :    Lime green
                                            Firecracker Red 
                                            Candy Persimmon Red.      
   


Beginnend bij het frame nummer: ZX750P-000001

Dit model is verkocht in Nederland voor Fl 25.998,- 

1997 ZX-750-P2 (ZX-7R)
Wijzigingen:
De verschillen ten opzichte van het model '96
zijn de kleurstelling en een nieuwe thermostaat.
Geleverd in de kleuren : Lime green / Pearl Alpine White
                                           Firecracker Red
                                           Ebony.       
                                           Lime Green.. 



Beginnend bij het frame nummer: ZX750P-013001
Dit model is verkocht in Nederland voor Fl 25.998,- 

1998 ZX-750-P3 (ZX-7R)
Wijzigingen:

Geleverd in de kleuren :    Pearl Purplish Black Mica
                                            Firecracker Red
                                            Lime Green..        


Beginnend bij het frame nummer: ZX750P-025001

Dit model is verkocht in Nederland voor Fl 25.998,- 



1999 ZX-750-P4 (ZX-7R)
Wijzigingen:

Geleverd in de kleuren :    Lime green
                                            Galaxy Silver    
                                            Candy Persimmon Red.   
      



Beginnend bij het frame nummer: ZX750P-036001
Dit model is verkocht in Nederland voor Fl 24.998,- 

 

2000 ZX-750-P5 (ZX-7R)
Wijzigingen:

Geleverd in de kleuren :    Lime green
                                            Ebony   
                           


Beginnend bij het frame nummer: ZX750P-047001
Dit model is verkocht in Nederland voor Fl 25.498,- 

2001 ZX-750-P6 (ZX-7R)
Wijzigingen:

Geleverd in de kleuren :    Lime green
                                            Pearl Chrome Yellow      
                                            Sunbeam Red    



Beginnend bij het frame nummer: ZX750P-053001

Dit model is verkocht in Nederland voor Fl 25.998,- 


2002 ZX-750-P7 (ZX-7R)

Wijzigingen:

Geleverd in de kleuren :    Lime Green / Black Pearl.
                                            Galaxy Silver / Black Pearl

          

Beginnend bij het frame nummer: ZX750P-058001
Dit model is verkocht in Nederland voor Fl 26.906,- 

2003 ZX-750-P8  (ZX-7R)
Wijzigingen:

Geleverd in de kleuren :    Lime Green.   
                                            Pearl Blazing Orange      


Beginnend bij het frame nummer: ZX750P-062001
Dit model is niet verkocht in Nederland.

Weetjes :
1e- Kawasaki noemde de ZXR750 in Amerika ook al ZX-7.
2e- De ZX-7R is in een speciale afdeling gemaakt voor race motoren.
3e– Rob Muzzy heeft 50 ZX-7R en verbouwd tot 850 Raptor.


4e– Akira Yanagawa heeft  met de ZX-7RR 23 kee op het podium gestaan bij het WK Superbike kampioenschap.

Tot zover.

Deel via: