ZX12-R Serie

Zx12r07

De ZX12-R Serie.

Het was ergens aan het einde van september 1999, dat de eerste foto's van de nieuwe Kawasaki uitlekte. Mijn eerste indruk was wel dat hij Speciaal was en Kawasaki weer een grens aan het verleggen was, de 300+ werd mogelijk geacht.
Later op de eerste motor shows was hij (deZX-12R) in het echt te aanschouwen. Wat mij opviel was die grote luchtinlaat, en het gestroomlijnde uiterlijk. En wat te denken, “bij het show model” het speciale monocoque type frame, deze was vroeger alleen in de racerij gebruikt en moet een zeer stijf frame geven.

Oud bestuur’s  lid Hans Hagenbeuk die zelf verschillende ZX-12R en gereden heeft, geeft hieronder een omschrijving van de nieuwe ZX-12R  (geschreven in 2001)

De ZX12R’s nieuwe motor 1199 cm3, vloeistof gekoeld, 4-cilinder,DOHC met brandstof injectie is simpelweg de krachtigste productie - motorfiets die Kawasaki ooit heeft geproduceerd.

Maar de ontwikkeling van deze motor was niet alleen bedoeld als recordpoging voor de PK statistieken. De nadruk werd gelegd op de optimale balans en configuratie.

De boring x slag verhouding is bijna hetzelfde als van de ZX9 die hiervoor optimaal bleek, dus ook ideaal voor de ZX12.

Voor efficiëntere warmteafvoer en een langere levensduur heeft de ZX12 cilinderwanden van
electroplated aluminium die een lichtere weerstand hebben en dunner  zijn.
Hierdoor kon ook de afstand tussen de cilindergaten kleiner worden met als voordeel dat de motor smaller werd en de krukas korter en stijver.

Om nog meer kracht te verkrijgen is ook het Kawasaki RAM-AIR systeem verbeterd door de luchtinlaat centraal en meer naar voren te plaatsen.

Dit bleek na windtunnel testen de meest ideale plaats te zijn.

Het ZX12R’s elektronisch gecontroleerde brandstof injectie systeem, combineert constante gas response met milieuvriendelijke uitlaatgas emissies.

Om het benzinemengsel te ontsteken is gebruik gemaakt van bobines die in de bougiekappen zijn ingebouwd. Ontsteking is individueel voor ieder cilinderpaar (1-4 2-3) gebaseerd op de gegevens van de ontstekingscomputer over krukashoek, gasopening, nokkenaspositie en toeren/minuut.

Belangrijke punten:

Een nieuw vloeistof gekoeld, 1199cc, DOHC, 16 kleppen 4 cilinder motorblok,
is de krachtigste in zijn soort.
- Het Motorblok is ongeveer 12 kg. Lichter dan het  ZZ-R1100 (D model).
- De Boring x slag verhouding  is bijna hetzelfde als bij de ZX-9R: 83x 55,4mm; maar 3mm.
langer dan de ZX-9R, tussen de krukas en nokkenas,
het blok is maar 8mm. breder dan de ZX-9R.
- De Klepbediening gaat door middel van gekroonde tuimelaars, om de druk gelijk over de nokken te verdelen. Dit  om slijtage te verminderen.
- De Klepmaat van de inlaat is 33.4mm. en uitlaat 28.3mm.
- De klephoek bedraagt  12 graden voor de inlaat- kleppen en 13 graden voor de uitlaat kleppen deze zijn gelijk aan die van  de ZX-6R  en ZX-9R en garanderen een zeer efficiënte verbrandingskamer- vormgeving.
- VX type klepveren voor een excellente klepbediening bij hoge toeren.
- Het geheel uit aluminium gemaakt cilinderblok met elektrolyt gecoate cilinderwanden,  is licht, gaat lang mee en voert de warmte snel af.
De hellingshoek van het blok is 20 graden voor een betere gewichtsbalans.
- Dunne 0,9 mm compressieveren, 1.0 mm. schraapveren en 1.5 mm. Olieschraap veren voor verminderde weerstand.
- Zuiger pennen zijn voorzien van draadeind, voor een geringer gewicht.
- Een balans as die met dubbele krukassnelheid draait, is voor de krukas geplaatst om de snelheid en trillingen te beperken.
- Het blok is aan de achterzijde stijf opgehangen via twee bouten, aan de voorzijde is dit in rubber opgehangen.
- Elektronische Denso brandstof injectie  met 46 mm. doorlaat, geeft een ideale reactie op het gas, hoog rendement en lage uitlaat emissie. Sensoren voor de inlaat temperatuur, omgeving temperatuur, inlaat vacuüm, omgeving luchtdruk, krukasstand, gasstand, nokkenasstand en watertemperatuur.
- Het Monocoque frame is perfect stijf, met hoogst efficiënte lucht toevoerkanalen. 
- Het gebruik van het frame als een luchtkast bespaart ruimte en creëert een efficiëntere Airbox
- Bij gebruik van dynamo - aandrijving via de krukas kon de krukas veel lichter uitgevoerd worden.
- (Rare-earth) magneten geven de dynamo een hoog rendement en compacte afmetingen.
- De drijfstangen zijn gemaakt van Chroom Molybdeen staal met gecarboneerd geharde oppervlakte voor een grotere hardheid en betrouwbaarheid.
- De krukas is behandeld met een speciaal diep- nitriding proces voor extra kracht.
- De oliepomp met enkele aandrijving heeft dezelfde rotordiameter en basisconstructie als die van de ZX-9R.
- Magnesium cilinderkop, dynamo, versnellingsbak en hard plastiek deksels werken mee aan het lagere gewicht.
- Digitale ontsteking met de timing sensor aan de rechterzijde van de krukas geplaatst.  Bovendien een toeren begrenzer, K-TRIC (TPS) en versnellingsbakpositie sensor.
- Platium , dubbele elektrode bougies extra heet en drie tot vijf maal langere levens duur.
- Ontstekingstijd is onafhankelijk geregeld voor elk paar (1-4 2-3).
- Benzine-injectie is onafhankelijk geregeld voor elke cilinder.
- Een stille nokkenasketting vermindert  mechanisch geluid.
- Kawasaki’s clean air systeem (kca)verminderd uitlaatgassen.
- Vloeistof gekoelde oliekoeler en oliefilter houden de olietemperatuur onder controle.
- Een radiator met grote oppervlakte en elektrische fan zorgt voor de juiste temperatuur van het koelwater
- Een vrij ademend  4-2-1 uitlaatsysteem, gemaakt van een lichtgewicht titanium einddemper
 met een (honingraad type) katalysator, titanium binnenpijp en roestvrijstalen voorpijpen.
- Een koppeling bestaande uit 12 platen van 139 mm. Diameter. En de veerdruk is verhoogd.

Frame.

Met de ZX-12R heeft Kawasaki het gepresteerd om hoge snelheid stabiliteit en supersport gedrag samen te brengen. Dit komt onder andere door het revolutionaire nieuwe monocoque frame, wat voor het eerst op een productie motor word toegepast. Monocoque betekent een frame uit een geheel samen gelast met platen i.p.v. buizen of kokers.

- Het voordeel van dit frame is dat het extra stijf is en niet buiten het motorblok om hoeft te lopen zodat de motor minder breed wordt.
- De voorgangers met de conventionele frames van aluminium hadden veel meer ruimte nodig.
-Door de holle constructie functioneert het frame ook als een luchtgeleider naar de airbox wat weer ruimte uitspaart.
- Door de combinatie van een compacte krachtige motor met een superstijf frame is het perfecte rijgedrag bij hoge snelheden mogelijk gemaakt.
- Het lichtgewicht afneembaar aluminium sub frame maakt het onderhoud makkelijker.
-De aluminium swingarm is licht gewicht en uitermate stijf voor een stabiel rijgedrag bij hoge snelheid. Een nieuwe vijfhoekige structuur en inwendig ribwerk voor een licht gewicht en een goed uiterlijk.
- De accu is geplaatst  in het frame en het deksel maakt onderdeel uit van het frame.
- Voor het balhoofd zijn kogellagers toegepast die het geheel lichter te laten sturen.
- Het frame is ongeveer 2,5 kg. lichter dan het ZX1100D frame.

Aerodynamisch.

Als Japans enige motorfabriek, die ook vliegtuigen bouwt had Kawasaki de technische kennis in huis om het aerodynamische gedeelte van de ZX12 te ontwerpen en te ontwikkelen.
Kawasaki’s vliegtuigbouwers waren zeer nauw betrokken bij het eindresultaat van het uiterlijk.

- Vleugeltjes aan beide zijde van de kuip leiden de turbulentie van de rempartij aan de voorzijde naar achteren langs de kuip.
- Wigvormige uitsparingen onder aan de voorvork waarbij de lucht om de kuip wordt geleid in plaats van naar het motorblok, om zodoende de weerstand te verminderen.
- Verspreide koeling verbeterd de koeling en verminderd de luchtdruk door de radiator.
- De vorm van het spatbord aan de voorzijde vermindert de windweerstand van het voorwiel en de voorvork.
- Een opening aan de onderzijde van de kuip verminderd de windweerstand en verhoogd de koeling van het uitlaatgedeelte.
- Aerodynamisch gevormde spiegels verminderen de rijwindweerstand bij hogere snelheden.
- De centraal gelegen Ram-Air ingang zit op de plek waar de ZX-12R de meeste druk krijgt voor een maximaal Ram-Air effect.
- De Ram-Air is voorzien van een resonator voor minder geluid.
- Het afdekkapje van de buddyseat (bijrijders positie) is ook in de aerodynamica opgenomen en word standaard bij de ZX-12R geleverd.

Vering.
- Een Up Side down 43mm. Cartridge voorvork die volledig instelbaar is zowel in als uitgaand  (12 standen beiden). De veren zijn van bovenaf te verwijderen en de veervoorspanning is instelbaar.
- De bovenste kroonplaat is van een lichtgewicht aluminium gemaakt om gewicht te besparen. De onderste kroonplaat is van een zwaardere kwaliteit aluminium voor de sterkte.
- Het Uni-Track gedeelte is ook van aluminium gemaakt, in verband met het gewicht.
- Vetnippels op de swingarm en scharnierpunten zijn makkelijk te bereiken.
- Stikstof gasgevulde schokbreker met reservoir is instelbaar met 18 standen in en uitgaande demping en traploze instelling van de veervoorspanning.
- De zithoogte is instelbaar door het gebruik van shims.
- De achterschokbreker heeft een speciale voor raad- ruimte in plaats van een zuiger om de stikstof te scheiden van de demperolie en hiermee fading te voorkomen.
Dit systeem zit ook op de laatste ZX-9R en ZX-6R modellen.   

Remmen.

- Aan de voorzijde  semi zwevende 320mm. x 5mm schijven die zorgen voor een super vertraging.
- Zes zuiger Tokico voorrem- tangen, met verschillende zuigergrootten, 2 van 27mm. En 1van 24mm. zorgen voor een krachtige en gecontroleerde afremming.
- De voorrem wordt bediend via een met 5 standen instelbare handgreep.
- Achter zit een lichtgewicht schijf van 230mm.x 6mm. met dubbele zuigertang, geplaatst aan de onderzijde van de schijf.
- De achterrem houder is gemaakt van lichtgewicht aluminium en direct aan de achterbrug bevestigt zodat er geen reactiestang meer nodig is.
- De tank is onder het zadel geconstrueerd om het zwaartepunt laag te houden.

Wielen en banden.

- Lichtgewicht wielen verminderen het onafgeveerde gewicht en hebben drie holle zeshoekige spaken. Voorzijde :3.5MT x17, achterzijde 6.0 MT x17.
- 17 inch radiaal banden voor excellente grip.
Achterband speciaal ontworpen voor de ZX-12R.
Voorzijde 120/70-ZR17(W); tubeless,        
Achterzijde 200/50-ZR17(W); Tubeless.
- De voor en achteras zijn 25 mm. in diameter en hol uitgevoerd voor gewichtbesparing.

Afsluitend.

- Speciaal voor de ZX-12R heeft DID een 530 x O-ring ketting gemaakt, met aan beiden zijden de  speciaal geharde schalmen.
- Het lichtgewicht balans as deksel  is gemaakt van lichtgewicht plastic, de aandrijving van de snelheidsmeter zit direct bevestigd aan de linkerzijkant van krukas. 
- Nieuw design instrumentariumhuis bevat een snelheidsmeter, kilometerteller, tripmeter, digitale toerenteller, balktype tankmeter, koelvloeistof temp. En natuurlijk een digitaal klokje.
- Holle, 12mm. motor montagebouten zijn lichtgewicht en sterk.
- Holle, met rubber beklede aluminium voetsteunen op een aluminium bevestiging plaat.
- M.F. type accu onderhoudsarm.
- Voor het zadel is speciaal antislip - materiaal gebruikt.
- Onder het zadel is een ruime uitsparing gehouden voor een slot of dergelijke.
- De ZX-12R heeft een fantastisch eigen gezicht en echte Kawasaki uitstraling 

Model

ZX1200-A1.

Type.

4-takt In-lijn.

Inhoud.

1,199 cm3

Boring x Slag.

83 x 55,4 mm.

kleppen systeem.

DOHC, 16 kleppen.

Compressie.

12.2:1.

Carburatie.

Denso Elektronische benzine injectie.

Uitlaat.

4-in-2 in-1.

Transmissie.

6-versnellingen, met neutraal positie zoeker.

Aandrijving.

Tandwielen en ketting.

Eind aandrijving.

Ketting.

Koppeling.

nat, meerdere platen.

Frame.   Type.

Monocoque aluminium hoofd-frame
met afschroefbaar sub-frame.

Veerdemping:      Voor

 

43mm. Upside down cartridge vork, met 12x verstelbare veer voor- spanning en uitgaande demping.

                           Achter

Uni-Trak met gas gevulde schokbreker
met 18 instelbare standen.

Veer weg: Voor/Achter

120 mm. /140 mm.

Banden:  Voor
                 Achter

120/70 ZR17 (58W) Tubeless.
200/50 ZR17 (75W) Tubeless

Balhoofdhoek / naloop.

 23,5°/ 93 mm.

Voor rem.

Twee 320mm. schijven met twee zes zuiger tangen.

Achter  rem.

Enkele 230 mm schijf. Met dubbele zuiger tang.

Lengte x Breedte x Hoogte

2.080 mm. X 725 mm. X 1.185 mm.

Wielbasis x Grondspeling

1.440 mm. X 12 cm. .

Zit hoogte x Tank inhoud.

810 mm. X 20 liter.

Drooggewicht

210 kg.

Maximum kracht./koppel.

131 Kw (178 pk) bij 10.500 tpm
134 Nm bij 7.500 tpm

 

 

 

De verschillen tussen de ZX-12R Modellen.

2000– ZX1200-A1
Geleverd in de kleuren:
1- Candy Lime Green
2- Lime Green
3- Candy Persimmon Red.
4- Metallic Phantom Silver




Begint met frame nummer :
ZXT20A-000001
Verkocht in Nederland voor fl. 33.998,-

Wijzigingen: Omdat Kawasaki Duitsland 25 jaar bestaat, maakt men een serie van 400 ZX-12R-en in DE Lime green kleur.
Genummerd op Tank console.

En verder voorzien van een Certificaat
Verder  gaf Kawasaki aan dat er een langere in rij procedure nodig was bij de eerste ZX-12Rserie.

 

2001– ZX1200-A2
Geleverd in de kleuren:
1- Candy Lime Green
2- Candy Persimmon Red
3- Metallic Phantom Silver
4- Candy Lightning Blue






Begint met frame nummer : ZXT20A-025001
Verkocht in Nederland voor fl. 34.898,-

Wijzigingen:
De kleuren/ kleurstelling
De km teller geeft nog maar aan tot 290 km/uur.
En de begrenzer grijpt in bij 299 km/uur
(volgens betrouwbare bronnen.)

 

Het 2002 model, de eerste Update.

Als je
de uit je dak gaande prestaties van de ZX12R hebt ervaren komt de term rijdervriendelijk misschien een beetje raar over maar juist het verbeteren van rijdervriendelijkheid was een van de hoofddoelen die de Kawasaki ingenieurs voor het 2002 model voor ogen hadden. Het andere doel was het verbeteren van de supersport handelbaarheid kwaliteiten. Maar wees niet ongerust, er is niets veranderd aan de geweldige prestaties van deze motor.

De nieuwe Ninja ZX-12R is hetzelfde als de huidige alleen nog beter.

Voor het 2002 model werd getracht om de geweldige prestaties gelijkmatiger te verdelen zodat de motor beter aan de eisen van meer rijders zou voldoen. Dit werd bereikt door, buiten nog andere dingen, gebruik te maken van een iets zwaardere krukas, aanpassing van de gasresponse en een zwaardere koppeling. Deze veranderingen die ook een versoepeling van de response op het gas inhielden en een aangepast ontsteking tijdstip, geven de motor een meer gelijkmatigere verdeling van de krachten en maken hem makkelijker te hanteren in b.v. stadsverkeer en bij lage snelheden.

Modificaties aan het chassis zijn bedoeld om het formidabele supersportkarakter te verbeteren. Nu de ZZR1200 er is voor de supertourder kon het ZX12 chassis meer aangepast worden voor de pure supersportrijder. Samen met de modificaties aan het chassis is het aluminium frame aangepast met, om een GP-term te gebruiken geturnde flexibiliteit, nieuwe swing-arm met een lager ophangpunt, een steilere balhoofdhoek, verminderde voorvorkdruk, en verbeterde achter vering. Dit zijn slechts enkele van de modificaties die de nieuwe ZX12 een lichter en directer sportief gevoel geven.

Sportievere prestaties vragen om een sportiever uiterlijk, en de nieuwe ZX12R krijgt dat door een nieuw front met een hogere voorruit en een verbeterde Ram-Air inlaat voor aërodynamische doeleinden. Het uiterlijk is verder aangepast met nieuwe mooiere kleuren die de krachtige uitstraling van deze imposante motor benadrukken

MOTOR

- Nieuwe krukas met grotere vliegwielen die ongeveer 20% meer vertraging leveren voor een soepeler stationair lopen en verbeterde krachtverdeling op cruise snelheid.
- De krukas is behandeld met een diep-nitriding proces voor grotere sterkte.
- Een verbeterde benzinepomp maakt de retourleiding overbodig en zorgt voor een lager gewicht, minder onderdelen, verbeterde route voor de benzineleidingen en meer betrouwbaarheid.
- Het draaipunt voor de gaskabel is veranderd van rond naar ovaal om bij kleine gasschuif-openingen beter te reageren. Door de ovale vorm krijg je een progressief snellere opening.
- De enkele radiatorventilator is vervangen door een dubbele voor betere koeling o.a. tijdens stadsverkeer. Verbeterd design van het ventilatorhuis maakt de ventilators stiller en efficiënter.
- Door gebruik te maken van het frame als airbox wordt ruimte bespaard en is het efficiënter.
-De verbeterde constructie van de koppeling zorgt voor een betere doorvoer van koele olie naar de koppelingsplaten en bedrijfszekerheid bij hoge aanspraak.
- Verbeterde koppelingsdempers en minder speling tussen de schakelhevels zorgen voor een vloeiender krachtoverbrenging bij verschillende gasrespons.
- Voor beter schakelen is de schakelas vergroot van 13 mm naar 14 mm.

FRAME
- Omdat door de constructie van dit frame de zijbalken van de convertibele frames ontbreken, was het mogelijk de motor smaller en compacter uit te voeren, wat weer de aerodynamica ten goede kwam.
- Het balhoofd heeft nu 35mm lagerschalen boven en onder i.p.v. 25mm boven en 35 mm onder zoals het oude model.
- De motor ophanging aan de voorkant is aangepast aan de nieuwe radiator met dubbele koelvin.
- Een nieuwe lichtere achterbrug in een andere vorm draagt bij aan de stijfheid van het frame. Hierdoor is ook het rijden over hobbelige wegen verbeterd.
- De lichte achterbrug is extreem stijf door de zeskantige vorm en interne verstevigingen .
- De ophangpunten voor de achtervering zijn meer naar voren en naar beneden geplaatst voor een betere vering.
- De ophanging van de achterbrug is 2mm verlaagd voor een sportiever rijgedrag en betere acceleratie uit de bochten.

VERING
-
Verbeterde 43mm upside-down voorvork met cartridge-demper en veer met volledig verstelbare veervoorspanning en uitgaande demping.
- De balhoofdhoek werd veranderd van 23.5° naar 25° en de invering van de vork (offset) van 32mm naar 28mm verminderd voor sportiever rijgedrag en betere stuureigenschappen.
- Langere hoofdveren en stuggere aanvangsdemping verminderen het duiken bij het plotseling gasgeven of inhouden en helpen bij het stabiliseren van het chassis.
- De bovenste kroonplaat is voor gewichtsbesparing van lichtgewicht aluminium en de onderstevan gesmeed aluminium voor grotere stevigheid.


 WIELEN EN BANDEN
-
Lichtgewicht gegoten aluminium wielen voor minder gewicht.
- De nieuwe gegoten wielen hebben zeskantige spaken.                                                                        Voor :   3,50 MT× 17 
achter: 6.00 MT × 17
- Beide voor en achter steekassen van 25mm doorsnede zijn hol en sterk voor minder gewicht.

AËRODYNAMICA en BODY
- De kuip is met behulp van Kawasaki’s vliegtuig-devisie ontworpen in de windtunnel.
- De voorzijde van de kuip is korter voor verbetering van de aërodynamische eigenschappen en een sportiever uiterlijk.
- De nieuwe voorruit is 20mm hoger en breder voor betere wind bescherming.
- De nieuwe spiegels zijn lichter, compacter en hebben een anti-vibratie design voor verbeterd zicht.
- Andere binnenkuip delen verminderen de turbulentie rond de stuurhandels.
- De nieuwe kuipdelen aan de onder en zijkant bestaan uit 3 delen met aan de voorkant een verbindings-driehoek uit een geheel.
- Het nieuwe voorspatbord is korter en geeft de motor een agressiever uiterlijk, bovendien verminderd deze de lucht weerstand van het voorwiel en voorvork.
- Speciale verbredingen onder aan de voorvork poten leiden de luchtstroom om de kuip heen i.p.v. door de motor omdat de weerstand daar hoger is.
- Een verbreed koeloppervlak verbeterd de koeleigenschappen en verminderd de luchtweerstand.
- De aërodynamische afdekkap op het zadel verbetert de aërodynamica bij hoge snelheden en word er standaard bijgeleverd.

Verdere Praktische Eigenschappen
-
Het nieuw ontworpen instrumentenpaneel is beter af te lezen en heeft een lichtgewicht snelheidsmeter met stappenmotor. Verder is er een toerenteller, een tripmeter, een klokje, benzinemeter en een temperatuurmeter.
- Het verbeterde design van de koplamp- lenzen versterkt het wilde uiterlijk van de 12R.
- Voor verbetering van het comfort werd het zadel van anti-slip materiaal gemaakt.

 

Verdere verschillen tussen de ZX-12R- B modellen

2002 ZX1200-B1

Geleverd in de kleuren:
1– Candy Thunder Blue

2– Pearl Mystic Black

3– Passion Red.

Begint met frame nummer :
ZXT20B-000001

Verkocht in Nederland voor fl. 34.294,-
(euro 15.562,-)

2003 ZX1200-B2

Geleverd in de kleuren:
1– Moonlight Silver

2– Pearl Mystic Black

3– Cosmic Splendor Red. (us model)

4– Lime Green.

Begint met frame nummer :
ZXT20B-008001

Verkocht in Nederland voor euro 15.498,-
Wijzigingen. Kleuren en kleurstelling.

2004 ZX1200-B3

Geleverd in de kleuren:
1– Galaxy Silver

2– Metallic Spark Black


3– Candy Thunder Blue.

Begint met frame nummer :
ZXT20B-012001

Verkocht in Nederland voor euro 15.498,-
Wijzigingen. Radiaal opgehangen remtangen,
aangepast injectie systeem, Kleuren en kleurstelling


2005 ZX1200-B4

Geleverd in de kleuren:
1– Candy plasma Blue.

2– Metallic Spark Black


Begint met frame nummer :ZXT20B-016001

Verkocht in Nederland voor euro 15.498,-
Wijzigingen.  Kleuren en kleurstelling

2006 ZX1200-B5

Geleverd in de kleur:
1– Pearl Mystic Black /Metallic Cresent Gold

Begint met frame nummer :
ZXT20B-019001

Verkocht in Nederland voor euro 15.498,-
Wijzigingen. De kleurstelling

Na 2006 is de ZX-12R vervangen door de ZZR-1400.

Deel via: