Ninja 650

r2u4o3rv.ur5

Ninja 650.

DYNAMISCHE MIDDELZWARE ALLROUNDER VOOR DAGELIJKSE DOSIS RIJPLEZIER

De even evenwichtige als opwindende Ninja 650 combineert een 650cc parallel-twin met veel kracht in het lage- en middengebied met een verrassend licht rijwielgedeelte en een slanke bouw. Zijn lichtvoetige supersport-karakter, directe gevoel en snelle acceleratie combineert hij met een soepele vermogensafgifte en goede manoeuvreerbaarheid, waarmee hij een ideale mix van sportieve prestaties en gebruiksgemak biedt voor zowel beginnende als meer ervaren rijders. De scherpe Ninja-geïnspireerde styling weerspiegelt zijn uitdagende karakter.

Scherpe Ninja-styling

De slanke stroomlijn met scherp gesneden voorkuip benadrukt de sterke verwantschap met Kawasaki’s Ninja-supersportmodellen. De strakke aansluiting van de kuipdelen ondersteunt zijn agressieve looks en geeft de motorfiets een lichte, wendbare uitstraling passend bij zijn sportieve prestaties.

Opwindende parallel-twin-motor

De 649 cm3 parallel-twin is getuned op een gasrespons die een goed evenwicht biedt tussen een krachtig gevoel en snel in de toeren klimmen. Voor optimale prestaties in dagelijkse rijsituaties is de afgifte van het maximumkoppel geconcentreerd in het lage- en middentoerengebied. Het motorkarakter kenmerkt zich door een grote souplesse en een krachtig gevoel bij het opendraaien van het gas, waarbij het vermogen nauwkeurig met de rechterhand kan worden gedoseerd, maar ook een royaal acceleratievermogen vanuit de onderste toerenregionen beschikbaar is. Deze karakteristiek komt ook het brandstofverbruik ten goede.

 

Lichtvoetig karakter

Dankzij een ingrijpende herziening van het rijwielgedeelte weegt de nieuwe Ninja 650 slechts 193,1 kg.
Het lichtgewicht vakwerkframe en de eveneens zeer lichte swingarm zijn ontworpen met behulp van Kawasaki’s nieuwe, in eigen huis ontwikkelde ontwerpsoftware en vormen de basis voor het uiterst wendbare en lichtvoetige rijgedrag van de Ninja 650.

Horizontale achterschokdemper met hevelsysteem

De horizontaal geplaatste achterschokdemper zorgt voor een goede balans tussen sportieve rijeigenschappen en rijcomfort.

Ontspannen -sportieve zithouding

De toepassing van een stuur bestaande uit twee afzonderlijke stuurhelften draagt bij aan de relatief rechte zithouding. De comfortabele en natuurlijke rijpositie biedt rijders van uiteenlopend postuur een geruststellende controle.

Lage zithoogte

Het slanke frame en de lage zithoogte van 790 mm maken het ook voor rijders met een klein postuur gemakkelijk de voeten aan de grond te zetten.

Verstelbare ruit

De sportieve ruit is in drie standen verstelbaar over een bereik van in totaal 60 mm.

MOTOR

Vloeistofgekoelde DOHC 8-kleps parallel-twin met een cilinderinhoud van 649 cm3 en brandstofinjectie. Kenmerkt zich door een soepele vermogensopbouw en vlotte respons bij met name lage en middelhoge toerentallen. De sterke nadruk op het lage- en middengebied leent zich niet alleen uitstekend voor een sportieve rijstijl, maar vertaalt zich ook in een gebruiksvriendelijke vermogensopbouw die beginnende motorrijders controle en vertrouwen biedt.

Het motorblok van het open deck-type is vervaardigd van aluminium om het gewicht te beperken. Het heeft meegegoten cilinders voorzien van een looplaag, wat een geringe tussenafstand en daardoor ook een geringere breedte van het blok mogelijk maakt.

De stijlvol gebogen uitlaatpijpen en plaatsing van de uitlaatdemper onder de motor dragen bij aan de aantrekkelijke styling van de Ninja 650.

De vorm van de 750 mm lange voorbochten is geoptimaliseerd op een hoog vermogen in het lage- en midden toerengebied en een goede respons.

De positionering van de uitlaatdemper onder de motor verbetert de massacentralisatie en verlaagt het zwaartepunt van de motorfiets.

Het binnenwerk van de uitlaatdemper zorgt er samen met de katalysator voor dat aan de strenge Euro 4-emissienormen wordt voldaan.

De φ33mm-eindpijp draagt eveneens bij aan de prestaties in het lage- en middentoeren gebied en de goede respons.

De eenvoudige, slanke vorm van de uitlaatdemper draagt bij aan de algeheel ranke uitstraling van de motorfiets.

De compacte parallel-twin maakt een smalle bouw van de motorfiets mogelijk.

De positionering van de krukas en versnellingsbakassen in een driehoek maakt een uiterst korte bouw in lengterichting mogelijk.

Het vereenvoudigde koelsysteem voert de koelvloeistof via de motordeksels naar de cilinders en cilinderkop om het aantal externe leidingen te beperken.

Versnellingen

Servo- en slipkoppeling

De nieuwe servo- en slipkoppeling is ontwikkeld op basis van ervaringen uit de racerij. De koppeling maakt gebruik van twee soorten nokrollen (een servo- nokrol en een doorslipnokrol), waardoor deze twee extra functies heeft ten opzichte van een gewone koppeling. RIJWIELGEDEELTE

Geheel nieuw vakwerkframe

Zodra de Ninja 650 van de zijstandaard wordt gezet, is direct voelbaar dat hij lichter is geworden. Zijn lage gewicht, dat ten grondslag ligt aan zijn lichtvoetige rijgedrag, dankt hij voor een belangrijk deel aan het geheel nieuwe frame dat slechts 15 kg weegt.

Doordat er geen onnodig materiaal is gebruikt, is het frame extreem licht: met een gewicht van slechts 15 kg vormt het de basis voor het lichtvoetige rijgedrag van de nieuwe Ninja 650.

De star opgehangen motor heeft een dragende functie, wat bijdraagt aan de geperfectioneerde stijfheids balans van het frame.

Zelfs de schetsplaten van de voetsteunen zijn meedragend, wat verder bijdraagt aan de stijfheid en het lage gewicht van het frame.

De steile balhoofdhoek van 24,5g draagt bij aan de scherpe besturing.

Met behulp van Kawasaki’s nieuwe, in eigen huis ontwikkelde ontwerpsoftware is ook de geperste holle constructie van de V-vormige swingarm ontworpen.

Evenals bij het frame is de lijn van het scharnierpunt naar de achteras zo recht mogelijk gehouden.

De lichtgewicht constructie van de slechts 4,8 kg wegende swingarm draagt bij aan de lichte en natuurlijk aanvoelende besturing. .

Telescoopvoorvork en horizontale achterschokdemper met hevelsysteem

De voorvork is een φ41mm-telescoopvork.

De horizontaal geplaatste achterschokdemper heeft een progressieve werking.

De achterschokdemper en het hevelsysteem zijn boven de swingarm gepositioneerd. Deze oplossing draagt bij aan een goede massacentralisatie en zorgt voor een zodanige afstand tot de uitlaat dat de hitte daarvan geen invloed heeft op de schokdemperwerking.

Remmen/Velgen/Banden

De dubbele φ300mm-waveremschijf voor en enkele φ220mm-waveschijf achter leveren een flinke dosis stopkracht.

De dubbelzuiger -remklauwen, rempomp en remblokken combineren een superieure aangrijping met een goede controle.

Effectieve stopkracht van de wave-schijfremmen met ABS op de voor- en achterrem.

De compacte Bosch 9.1M ABS-unit neemt nauwelijks ruimte in en legt slechts een geringe hoeveelheid extra gewicht in de schaal.

De stijlvolle vijfspaaks velgen dragen door hun lage gewicht en hoge stijfheid bij aan de goede rijeigenschappen.

Het lage onafgeveerd gewicht dankzij onder andere de lichtgewicht swingarm, lichte velgen en holle vooras, vormt een van de belangrijkste factoren die ten grondslag liggen aan het lichtvoetige rijgedrag.

De banden met silicium-compound combineren goede natweerprestaties met een lage rolweerstand, wat bijdraagt aan het lage brandstofverbruik.

Ontspannen-sportieve zithouding

De ten opzichte van een supersport rechte zitpositie en een verder geperfectioneerde driehoek stuur-zadel-voetsteun bieden de rijder een goede combinatie van controle en comfort.

Dankzij de geringe zithoogte en het slanke algehele design van de motorfiets kunnen de voeten na het stoppen stevig op de grond worden gezet, iets wat veel rijders prettig vinden. De zithoogte van 790 mm biedt rijders van uiteenlopende lengte een vertrouwenwekkende rijpositie.

De aan de kroonplaat bevestigde stuurhelften versterken de sportieve uitstraling van de motorfiets. Ze plaatsen de rijder in een houding die zich goed leent voor een sportieve rijstijl.

De positie van de voetsteunen zorgt voor een ontspannen kniehoek en daarmee een comfortabele zitpositie. De voorste zadelsteun is in rubber gemonteerd om het doorgeven van trillingen via het zadel te beperken. Het stuur is in rubber gemonteerd om trillingen in de handgrepen en spiegels te dempen.

De koppelingshendel en remhendel zijn vijfvoudig verstelbaar, zodat ze voor vrijwel elke rijder een comfortabele stand bieden.

Scherpe Ninja-Styling

De slanke stroomlijn met scherp gesneden voorkuip benadrukt de sterke verwantschap met Kawasaki’s Ninja-supersportmodellen. De strakke aansluiting van de kuipdelen ondersteunt zijn agressieve looks en geeft de nieuwe Ninja 650 een lichte, wendbare uitstraling passend bij zijn sportieve prestaties.

Het op Ninja's supersport-modellen geïnspireerde design van de bovenkuip benadrukt het sportieve karakter en de verwantschap met Kawasaki's Ninja- familie.

De voorste richtingaanwijzers zijn opgenomen in de zijkuipen en dragen met hun compacte, scherpe vorm bij aan de sportieve uitstraling van de motorfiets.


Het voorspatbord is voorzien van scherp gesneden openingen in de zijkanten, wat de agressieve uitstraling versterkt.

De positie van de sierlijke spiegelsteunen garandeert een voortreffelijk zicht naar achteren.

De kunststof tankdop onderscheidt zich door een stijlvol design zonder zichtbare bouten. Het lage gewicht ervan draagt bij aan de gewichtsbeperking van de motorfiets.

Het compacte, omhoog gerichte achterzijde versterkt de dynamische, sportieve uitstraling.

De smalle duozitting draagt bij aan de compacte looks van de achterpartij.

Onder het zadel bevindt zich een opbergplaats voor een beugelslot en andere kleine voorwerpen.

Het led-achterlicht brandt in een 'X'-vorm, wat de sportieve uitstraling van de motorfiets versterkt.

De scherp gestileerde achterrichtingaanwijzers completeren de agressieve Ninja-styling.

De combinatie van gegoten aluminium en kunststof delen geeft de schetsplaten voor de rijdersvoetsteunen een stijlvolle hightech uitstraling.

In de schetsplaten voor de passagiersvoetsteunen zijn haken geïntegreerd voor het vastzetten van bagage.

Het deels met de kettingbeschermer geïntegreerde achterspatbord houdt de achterkant aan de onderzijde schoon en draagt bij aan de agressieve Z-styling.

Stijlvol vormgegeven multifunctioneel dashboard

Het dashboard omvat een grote analoge toerenteller geflankeerd door waarschuwingslampjes aan één kant en een versnellingsindicator en multifunctioneel LCD-display aan de andere kant.

De versnellingsindicator verhoogt de schakelprecisie, geeft meer zekerheid en benadrukt daarnaast het sportieve karakter van de Ninja 650.

In aanvulling op de nieuwe schakelindicator verandert de toerentellernaald van kleur (van wit via roze naar rood) om aan te geven dat het toerental een door de rijder in te stellen schakelmoment nadert.

In normale situaties brandt de schakelindicator niet en is de toerentellernaald wit.

Wanneer het motortoerental binnen 500 t/min van het geselecteerde opschakelmoment komt, gaat de schakelindicator knipperen en wordt de toerentellernaald roze.

Als het ingestelde opschakeltoerental wordt bereikt, gaat de indicator sneller knipperen en verandert de kleur van de naald in rood.

De rijder kan het opschakelmoment tussen de 5.000 en 11.000 t/min instellen in stappen van 250. De schakelindicatorfunctie kan ook worden uitgeschakeld. Het LCD-display heeft een negatief beeld, wat bijdraagt aan de moderne, sportieve uitstraling van het instrumentenpaneel.

Naast de digitale snelheidsmeter en de versnellingsindicator, biedt het display de volgende functies: kilometerteller, dubbele ritteller, resterende actieradius, huidig en gemiddeld brandstofverbruik, buitentemperatuurmeter, koelvloeistoftemperatuurmeter, klok en indicator voor zuinig rijden.

De indicator voor zuinig rijden geeft aan wanneer het brandstofverbruik relatief laag is. Door te letten op de omstandigheden waarin deze indicator op het display verschijnt, kunnen rijders zich een zuinige rijstijl aanmeten. Deze praktische functie is altijd actief, maar om daadwerkelijk resultaat op te leveren, moet de rijder zich houden aan de volgende vuistregels: toerental lager dan

6.000 t/min, gas niet verder open dan 30% en snelheid lager dan 140 km/h.

De schakelaargroep op de linkerstuurhelft bevat een alarmknipper lichtschakelaar.

Ruim accessoireaanbod

De sportieve styling, het comfort en de toerkwaliteiten van de Ninja 650 kunnen verder worden versterkt met diverse originele Kawasaki-accessoires:

Duozadelcover: benadrukt de sportieve lijnen van de motorfiets.

Zijtassen (inhoud 14 liter, max. belading 3,0 kg elk)

Topkoffer (inhoud 30 liter, max. belading 3,0 kg)

Tanktas (inhoud 4 liter, max. belading 2,0 kg) Met schouderriem en handvat om de tas los te dragen.

Grote ruit (transparant): biedt meer windbescherming. Er is ook een donkergetinte standaardruit voor versterking van de sportieve uitstraling.

Tot het accessoireaanbod behoren verder onder andere een 12V-aansluiting (7,5 A, 20 W), velgtape, een beugelslot

Alle accessoires zijn direct aan te brengen.

Wijzigingen tussen de Ninja 650 modellen

2017 Ninja 650  (EX650K1)
Cilinderinhoud        649 cm3

Boring en slag        83.0 x 60.0 mm

Compressie v.h. 10.8:1

Maximum pk:          50.2 kW {68 PS} / 8,000 min

Maximum koppel:    65.7 Nžm {6.7 kgƒžm} / 6,500 min

Lengte:                    2,055 mm

Breedte:                   740 mm

Hoogte:                   1,080 mm

Wielbasis:                1,135 mm

Grondspeling:         130 mm

Zithoogte:                790 mm

Drooggewicht:        192 kg

Tank inhoud:          15 liter
Kleuren:

1. Lime Green / Ebony (groen/bruin) - KRT-uitvoering

2. Metallic Spark Black (zwart)

3. Candy Burnt Orange (oranje)

Verkocht voor:      Het ABS model is verkocht voor € 8.299,-
                                 De KTR edition is verkocht voor € 8.399,-

 

2018 Ninja 650  (EX650K2)
Wijzigingen : kleur en striping.
Kleuren:

1. Lime Green / Ebony - KRT-uitvoering

2. Pearl Storm Grey / Ebony.

3. Candy Plasma Blue.

Verkocht voor:      Het ABS model is verkocht voor € 8.299,-
                                 De KTR edition is verkocht voor € 8.399,-

 

2019 Ninja 650  (EX650K3)
Wijzigingen : kleur en striping.
Kleuren:

1. Lime Green / Ebony - KRT-uitvoering

2. Candy Steel Funance Orange / Metallic Spark Black.

3. Metallic Spark Black.

Verkocht voor:      Het Zwarte model is verkocht voor € 8.299,-
                                 De KTR/ Special edition is verkocht voor € 8.399,-

 

2020 Ninja 650  (EX650K3)
Wijzigingen : Vernieuwd model.
De volledig vernieuwde Ninja 650 behoudt het "Fun, Style, Easy" concept van zijn voorganger en combineert sportieve prestaties met dagelijkse bruikbaarheid. De 650cc parallel Twin-motor blinkt uit in het lage en middelhoge toerengebied. De gemaakte aanpassingen aan het blok, om de Ninja 650 EURO-5 ready te maken dragen niet alleen bij aan schonere emissies maar resulteren ook in een hoger koppel in het midden gebied.
De Ninja 650 is ook dit jaar leverbaar in 35 kW
(A2 rijbewijs).

De scherpe nieuwe styling wordt geaccentueerd door de LED-koplampen en ultra modern 10,9 cm TFT display met onder andere Bluetooth Smartphone connectiviteit, versnellingsindicator, schakellamp, brandstofmeter en ECO indicator.

Een van de drie kleurenopties voor 2020 is Lime Green / Ebony en heeft dezelfde graphics  als de WorldSBK motor van vijfvoudig wereldkampioen Jonathan Rea.

De Ninja 650 rijder kan kiezen uit een lijst aan originele Kawasaki accessoires zoals: smoke windscherm, groot windscherm, 30mm hoger zadel, seat cover, frame sliders, radiator scherm, tankpad, zijtassen en 12 volt aansluiting.

Kleuren:

1. Lime Green / Ebony - KRT-uitvoering

2. Pearl Flat Stardust White / Metallic Flat Spark Black

3. Metallic Spark Black.

Verkocht voor:      Het Zwarte model is te koop voor € 8.599,-
                        Het KTR/ en het oranje (Special edition model) is te koop voor € 8.699,-

 

Uitleg:

1. Kawasaki heeft de Z650/ Ninja 650 modellen ook zonder ABS Systeem geproduceerd.
Maar niet voor de  Europese markt.

2. De vermelden kleuren / striping zijn die van de Europese markt.
Het kan voorkomen dat buiten Europa andere kleuren verkocht zijn.

3. Dat er van de voorloper van het Z650 / Ninja 650 model, de ER-6 modellen er al meer dan 200.000 stuks geproduceerd zijn.

4. De Z650 werd volgens Kawasaki in het introductie jaar de best verkochte motorfiets van Europa, dit gezien de 12.000 reeds door dealers bestelde modellen.
Voor Nederland was de verwachting dat er +_ 300 stuks van de 650 verkocht worden in 2017.

 

Tot zover de Ninja 650 serie

 

 

Deel via: