De Z800 Serie.
We gaan in dit clubblad de Z800 serie wat meer uitlichten.

Even wat geschiedenis.

In model jaar 2003 start Kawasaki met een geheel nieuwe Zed lijn, het eerste model waar Kawasaki mee naar buiten kwam was de Z1000, voorzien van een aangepast (vloeistof gekoeld, zestien kleps) ZX-9R blok, strak uiterlijk en vier retro ( Z1 900) lijkende einddempers, Up side Down voorvork en een digital dashboard. 
Z800-2016 serie Pagina 1 z1000
In model jaar 2004 Komt Kawasaki met een nog grotere verkooptopper “De Z750”.
Ook met  een vloeistof gekoeld 16 kleps motorblok. Veel kracht en een strak uiterlijk.
Z800-2016 serie Pagina 1-Z750

In model jaar 2005 Komt Kawasaki met nog een Z750 de Z750-S. Deze Z750S verschild ten opzichte van de standaard Z750 door een eendelig zadel, aangepast kontje met handvaten voor de bijrijder. Een royalere stuurkuip met meer analoge (lijkende) telerpartij.

Z800-2016 serie Pagina 1-z750s

In model jaar 2007 Komt Kawasaki met een nieuwe (vernieuwde) Z1000 en Z750.
Het uiterlijk is bij beide aangepast wat mij op viel waren de nieuwe utlaten (Z1000 vier in twee en de  Z750 een vier in een systeem) ook heeft de Z750 een upside down voorvork gekregen.

Z800-2016 serie Pagina 1 z1000-2Z800-2016 serie Pagina 1-Z750-2

De Z750 kreeg in 2011 nog een Z750-R variant, deze R uitvoering is net wat luxer uitgevoerd.
Waaronder een andere achterbrug en de remmerei is aangepast.  

Z800-2016 serie Pagina 1-Z750-3

Deze serie is in 2013 vervangen door de Z800 serie.

ZR800A/B: Z800C/D


Ongetemde Z-Power

Z800-2016 serie Pagina 1-z800

Na de uiterst populaire Z750 presenteert Kawasaki nu trots zijn nieuwste model in de Z-serie. Veertig jaar na de introductie van de allereerste Z, markeert de Z800 de overgang naar een nieuwe, agressieve designrichting voor de ‘Z’-familie. Terwijl het design van zijn populaire voorganger nog als enigszins ingetogen kan worden beschouwd, kregen de Z800-ontwerpers de vrije hand om het ‘Z’-gevoel bij deze nieuwe middenklasser sterker tot leven te brengen. De technici kregen op dezelfde manier alle vrijheid bij het ontwikkelen van de motor en het rijwielgedeelte. Met zijn toegenomen cilinderinhoud en verbeterde rijwielgedeelte biedt de Z800 nog meer rijplezier en opwindende rijprestaties waarmee hij anderen moeiteloos in de schaduw stelt.

Ongetemd Design

Gebruikmakend van de complete vrijheid die ze kregen voor het creëren van een compromisloos design, kozen de ontwerpers voor een agressief voorkomen en het accentueren van het inwendige van de motorfiets. Met ‘woestheid’ als designthema wisten ze de Z800 de uitstraling van een roofdier te geven, meer een levend wezen dan een machine. Een groot aantal streetfighter-details versterkt daarbij het dreigende, agressieve voorkomen van de motorfiets.

* De compacte koplamp-cover heeft een meervlaksdesign dat de Z800 een dreigende, agressieve blik geeft. Deze dreigende uitstraling is een van de belangrijkste kenmerken van het nieuwe agressieve design.

* Vanaf de zijkant gezien lijken de zijkappen en onderkuip het motorblok te omvatten op een manier die doet denken aan een roofdier met een prooi in z’n bek.

* De standaard onderkuip draagt bij aan het agressieve streetfighter-voorkomen (alleen ZR800A/B).

* Net als bij de Z1000 bevindt het contactslot zich vlak voor de brandstoftank. Dit draagt bij aan het compacte design van de voorpartij en brengt de rijder dichter naar de voorkuip en het instrumentenpaneel.

* Kappen aan de zijkant van de brandstoftank dragen bij aan de dreigende streetfighter-uitstraling.

* De cover van het rijderszadel heeft een Z-patroon (alleen ZR800A/B).

* Het slanke kuipdesign draagt bij aan de agressieve, naar voren gerichte styling

* Het nieuwe LED-achterlicht sluit aan bij het slanke design van de achterzijde. De LED-lampjes vormen een ‘Z’-patroon.

* Het scherpe design van de voetsteunschetsplaten waarbij de steunen voor rijder en passagier aan beide zijden aan de dezelfde plaat zijn bevestigd, versterkt de slanke uitstraling van de achterzijde van de motorfiets.

Streetfighter-details
Z800-2016 serie Pagina 1-z800-2

* Het stuur heeft een vlakker design, wat bijdraagt aan de streetfighter-uitstraling. Door toepassing van hogere risers is de grippositie ongewijzigd gebleven.

* Het design van het motorblok heeft de nodige aandacht gekregen, wat essentieel is voor een naked bike. Nieuwe motordeksels versterken het agressieve design van de Z800.

* De stijlvol vormgegeven uitlaatbochten benadrukken het ‘naked’ voorkomen. Voor een nog stijlvollere uitstraling zijn ze gepolijst (alleen ZR800A/B).

* Het binnenspatbord van het achterwiel versterkt het streetfighter-design en houdt de onderzijde van het zadel en de achterschokdemper beter schoon.

* De gegoten aluminium voetsteunen in supersport -stijl benadrukken het sportieve karakter van de motorfiets. Het geribbelde oppervlak biedt een uitstekende grip voor een sportieve rijstijl, terwijl het ontbreken van een rubber voor een directer gevoel zorgt.

Volledig digitaal instrumentarium

* Het futuristische instrumentenpaneel bestaat uit drie LCD-displays.

* De middelste sectie bevat een toerenteller met oplichtende streepjes. De rijder heeft daarbij een keuze uit drie verschillende patronen.

* Naast de snelheidsmeter, kilometerteller, klok, dubbele ritteller en een aanduiding voor de koelvloeistoftemperatuur, bevat het display een aantal nieuwe functies zoals aanduiding van het brandstofniveau, aanduiding van de resterende actieradius en een indicator voor zuinig rijden.

Z800-2016 serie Pagina 1-z800-3

ONGETEMDE PRESTATIES: MOTOR

Met zijn grotere cilinderinhoud biedt de motor van de Z800 hogere prestaties bij alle toerentallen. Het extra vermogen komt met name goed tot zijn recht in het lage- en middentoerengebied, wat zorgt voor een groter gebruiksgemak en meer rijplezier. Een kortere eindoverbrenging complementeert het nieuwe motorkarakter en zorgt voor een verdere versterking van het acceleratievermogen.

 

Z800-2016 serie tabel


806 cm3 vier-in-lijn motor

* DOHC zestienklepper met een cilinderinhoud van 806 cm3 (boring en slag van 71,0 x 50,9 mm). Door het vergroten van de boring van 68,4 tot 71,0 mm biedt de nieuwe motor hogere prestaties bij alle toerentallen.

* Het injectiesysteem wordt aangestuurd door een uiterst nauwkeurige motorregeleenheid. Ultrafijn vernevelende injectoren en gasklephuizen met een grotere diameter (34 i.p.v. 32 mm) en hulpgaskleppen zorgen voor een zeer soepele respons over het hele toerenbereik.

* In- en uitlaatkanalen zijn aan de grotere cilinderinhoud aangepast: Het maximumkoppel ligt nu bij een lager toerental, wat zorgt voor betere prestaties in het middelhoge toerengebied en meer gebruiksgemak in het dagelijks verkeer.

* Inlaatkelken van ongelijke lengte zorgen voor optimalisering van de luchtstroom: de kanalen van cilinder 1 en 4 zijn kort, terwijl die van cilinder 2 en 3 lang zijn. (Voorheen hadden alle inlaatkelken dezelfde lengte.)

* Langere inlaatkanalen (41,5 i.p.v. 36,5 mm) zijn afgestemd op de toegenomen cilinderinhoud en dragen bij aan het verleggen van het maximumkoppel naar een lager toerental. De kanalen zijn ook breder om plaats te bieden aan de gasklephuizen met grotere diameter.

* Het persgegoten lichtmetalen cilinderblok heeft beklede boringen (was voorheen vormgegoten met stalen voeringen). De opendekconstructie (voorheen gesloten) zorgt voor een gewichtsbesparing van ca. 1 kg.

* Ter compensatie van de gewichtstoename door de grotere zuigerdiameter, is de zuigerhoogte teruggebracht van 47,2 tot 40,2 mm. De nieuwe zuigers zijn ca. 10% lichter, wat zorgt voor een vermindering van de bewegende massa.

* Vergroting van de oliesproeier diameter van 0,8 tot 1,2 mm zorgt voor een betere zuigerkoeling en daardoor voor een langere levensduur van de zuigers.

* Vergroting van de lagertap straal van 1,5 tot 2,0 mm zorgt voor een betere
duurzaamheid aangepast aan het toegenomen motorvermogen.

* De interne verstevigingen van het carter zijn herzien ter verbetering van de  duurzaamheid.

* Een nieuwe distributieketting met kleinere zijplaten reduceert het contact van de ketting met de kettinggeleider waardoor de wrijving tijdens het bedrijf vermindert.

* De klepzittingen zijn vervaardigd van nieuw materiaal met een grotere hitte- en slijtagebestendigheid.

Uitlaatsysteem


Z800-2016 serie Pagina 1-z800-4

Z800-2016 serie Pagina 1-z800-5

* De uitlaatbochten zijn zo lang mogelijk gemaakt.
Compensatiebuizen tussen de spruitstukbuizen van cilinder 1 en 4 en van cilinder 2 en 3 dragen bij aan verbeterde prestaties bij lage en middelhoge toerentallen.

* Een dubbele 300-cels katalysator in de collectorpijp zorgt ervoor dat aan de emissie-eisen wordt voldaan.

* Kort voor de demper is in de uitlaat een voorziening opgenomen die de tegendrukgolven reguleert voor een betere respons in het lage- en middentoerengebied (alleen ZR800A/B.)

* Het korte uitlaatsysteem heeft geen middenpijp en een korte einddemper voor een betere massacentralisatie en een sterke streetfighter-uitstraling.

* De speciale doorsnede van de demper zorgt voor het vereiste volume, terwijl in bochten toch een extreme hellingshoek mogelijk blijft.

Transmissie, schakelmechanisme en aandrijving

* De soepelschakelende zesversnellingsbak biedt een juiste versnelling voor elke situatie, in de stad en op de snelweg.

* Een kortere eindoverbrenging dankzij toepassing van een groter achtertandwiel (45T i.p.v. 43T) zorgt voor een nog sterkere acceleratie.

* Dankzij een speciale bewerking (schaven i.p.v. steken) van het uitgaande tandwiel van de 1e versnelling en de in- en uitgaande tandwielen van de 5e versnelling zijn de tanden minder slijtagegevoelig.

* De koppelingsas is met 5 mm verlengd en 5° rechtsom gedraaid voor een betere koppelingsbediening.

* Een sterkere voorbelasting van de veer van de schakelhefboom zorgt voor een verbeterd schakelgevoel.

* De stop op de schakelas heeft een andere vorm gekregen zodat deze minder slijtagegevoelig is.


ONGETEMDE PRESTATIES: RIJWIELGEDEELTE

Ondanks zijn zeer sportieve inborst, is de Z800 door zijn gebruiksvriendelijke karakter ook geschikt voor beginners. Dankzij zijn verbeterde wegligging biedt hij meer grip op alle soorten wegoppervlak, waardoor zijn hoge prestatieniveau niet ten koste gaat van het alledaags gebruiksgemak.


Z800-2016 serie Pagina 1-z800-6

Frame

* De framegeometrie is afgestemd op een lichte en directe besturing in combinatie met een stabiel rijgevoel. Zijn iets naar voren gerichte postuur met verlaagde voorzijde en hogere achterzijde versterkt zijn agressieve uitstraling.

* Het ruggengraatbuizenframe van hoogsterktestaal is gebaseerd op dat van de Z750R, maar heeft een herziene stijfheidsbalans.

* Dankzij de toepassing van een gegoten aluminium motorsubframe konden de motorsteunen achter de cilinderkop worden gesitueerd, dichter bij het zwaartepunt van het motorblok. Hierdoor worden minder motortrillingen aan de rijder doorgegeven (met name via het stuur), wat zorgt voor meer rijcomfort. De toepassing van een motorsubframe maakte een smallere constructie van het hoofdframe en daardoor verdere optimalisering van de stijfheidsbalans mogelijk.

* De buis tussen de voorzijde van het linker en rechter motorsubframe draagt bij aan verbetering van de framestijfheid, en met name de torsiestijfheid daarvan, wat resulteert in een stabieler stuurgedrag.

* Het gebruik van een combinatie van vaste en rubberen bevestigingen draagt bij aan het solide rijgevoel en de goede feedback van het rijwielgedeelte. Voor de rijder betekent dit een betere controle, doordat hij beter aanvoelt wat de motorfiets doet.

* De stalen swingarm is iets langer geworden (572 i.p.v. 560 mm) om plaats te bieden aan het nieuwe achtertandwiel.

Vering

* De 41mm upside-downvoorvork van KYB is afgestemd op de toegenomen cilinderinhoud en de herziene framestijfheid.

* De vork is verstelbaar voor uitgaande demping en veervoorspanning. (Alleen ZR800A/B, bij de ZR800C/D kan de afstelling van de voorvork niet worden aangepast.)

* De KYB-achterschokdemper is 20 mm links ten opzichte van de hartlijn van de motorfiets geplaatst. Voorheen was deze 38 mm rechts van de hartlijn gepositioneerd. Door het verplaatsen van de achterschokdemper naar links kwam er rechts meer ruimte voor de uitlaatdemper en is de links-rechtsbalans verbeterd.

* De aluminium achterschokdemper heeft een extern oliereservoir en is verstelbaar voor de uitgaande demping en veervoorspanning. (Alleen ZR800A/B, de ZR800C/D heeft een stalen achterschokdemper zonder piggyback-reservoir en is alleen verstelbaar voor de veervoorspanning.)

Remmen

* Grotere remschijven (310mm- i.p.v. 300mm-waveschijven) en gesinterde remblokken zorgen voor meer remvermogen.

* Vierzuigerremklauwen links en rechts dragen aan een verbeterde controle. (Alleen ZR800A/B/D, de ZR800C heeft twee dubbelzuigerremklauwen.)

* ABS-modellen (ZR800B/D) zijn uitgerust met een speciaal voor motorfietsen ontwikkelde lichte en compacte ABS-unit van Nissin. Deze bevindt zich onder het zadel van de rijder, wat voor meer opbergruimte onder het zadel van de passagier zorgt.

Ergonomie

* De afstemming tussen voetsteunen, zadel en stuur is gericht op een optimale communicatie tussen rijder en motorfiets. Dit biedt de rijder een inspirerend gevoel van controle en zekerheid dat perfect aansluit bij de precisie waarmee de motorfiets zich laat besturen.

* De brandstoftank is smaller aan de achterzijde, waardoor de rijder er makkelijker zijn knieën tegenaan kan drukken.

* Het nieuw ontworpen zadel biedt meer comfort.

* Door plaatsing van het schakelpedaal op een aparte as los van de voetsteun, was een smallere positionering van de voetsteunen mogelijk voor een nog betere controle.

* De algemene zitpositie licht rechtop combineert een ontspannen houding voor lange snelwegritten met een goed overzicht in het stadsverkeer.

* Dankzij het slanke profiel van de motorfiets (zadel en cover zijn minder breed dan bij zijn voorganger) en de natuurlijke zitpositie kan de rijder gemakkelijk de voeten aan de grond zetten.

Motor

Z800-2016 serie Pagina 1-z800-7

* Nieuwe lichtgewicht Denso-bobines beperken de elektrische interferentie.

* De nieuwe nuldoorgang reduceert in sterke mate de elektrische ruis die ontstaat bij kortsluiting van de dynamo-uitgang.

* Dankzij de toepassing van ferrietmagneten in de dynamo kon worden volstaan met dunnere rotorwanden. Dit maakte een gewichtsreductie van 5% mogelijk zonder dat dit ten koste is gegaan van de capaciteit ten opzichte van een dynamo met zeldzame-aardemagneten.

Rijwielgedeelte

* Nieuwe spiegels bieden een beter zicht naar achteren.

* In de schetsplaten voor de voetsteunen zijn bagagehaken geïntegreerd.
* De kentekenplaathouder is eveneens voorzien van bagagehaken als extra bevestigingspunten voor het vastzetten van bagage (niet op Australische modellen).

Accessoires

* Hogere kuipruit voor betere windbescherming.

* Valstoppen op het motorblok voor bescherming van het blok bij een val.

* Valstoppen op de wielnaven voor bescherming van de vorkuiteinden bij een val.

* Sportieve cover voor passagierszadel. Past bij het slanke design van de achterzijde en versterkt de streetfighter-looks.

* Onderkuip (standaard op ZR800A/B, is als accessoire verkrijgbaar voor ZR800C/D).

Kawasaki heeft vier (A,B,C en de D) versies (tot nu toe)  gemaakt van deze Z800 serie.  De verschillen tussen de modellen.

Z800-A model

  • Dit model heeft de fabrieksnaam ZR800A
  • Dit is het volvermogen model zonder ABS.
  • Herkenbaar De standaard onderkuip.
  • De cover van het rijders zadel heeft een Z- patroon
  • De uitlaatbochten zijn  gepolijst.
  • Kort voor de demper is in de uitlaat een voorziening opgenomen die de tegendrukgolven reguleert voor een betere respons in het lage- en midden toerengebied.
  • De 41mm upside-downvoorvork van KYB is verstelbaar voor uitgaande demping en veervoorspanning.
  • De aluminium achterschokdemper heeft een extern oliereservoir en is verstelbaar voor de uitgaande demping en veervoorspanning.
  • Vierzuiger remklauwen links en rechts dragen aan een verbeterde controle

Z800-B model

  • Dit model heeft de fabrieksnaam ZR800B
  • Dit is het volvermogen model met ABS.
  • Herkenbaar De standaard onderkuip.
  • De cover van het rijders zadel heeft een Z-patroon
  • De uitlaatbochten zijn  gepolijst.
  • Kort voor de demper is in de uitlaat een voorziening opgenomen die de tegendrukgolven reguleert voor een betere respons in het lage- en midden toerengebied.
  • De 41mm upside-downvoorvork van KYB is verstelbaar voor uitgaande demping en veervoorspanning
  • De aluminium achterschokdemper heeft een extern oliereservoir en is verstelbaar voor de uitgaande demping en veervoorspanning.
  • Vierzuiger remklauwen links en rechts dragen aan een verbeterde controle

Z800-C model

  • Dit model heeft de fabrieksnaam ZR800C
  • Dit is het minder krachtige  model zonder ABS.
  • Bij dit model kan de afstelling van de voorvork niet worden aangepast
  • Dit model heeft een stalen achterschokdemper zonder piggyback-reservoir en is alleen verstelbaar voor de veervoorspanning.
  • Dit model heeft twee dubbelzuiger remklauwen.

Z800-D model

  • Dit model heeft de fabrieksnaam ZR800D
  • Dit is het minder krachtige model met ABS.
  • Bij dit model kan de afstelling van de voorvork niet worden aangepast.
  • Dit model heeft een stalen achterschokdemper zonder piggyback-reservoir en is alleen verstelbaar voor de veervoorspanning.
  • Vierzuiger remklauwen links en rechts dragen aan een verbeterde controle.

Verdere aanpassingen en kleuren.

Z800-2016 serie model 2013

Z800-2016 serie model 2014

 

Z800-2016 serie model 2015-1

Z800-2016 serie model 2016

 

 

Kawasaki merkclub Nederland.

logo kawasakimerkclub-2015

2017  Kawasaki Merkclub Nederland   globbers joomla templates